arrow_drop_up arrow_drop_down
Een
4 februari 2021 

Een "events stage": wat is dat?

Je gaat binnenkort op stage, maar wat kan je daar nou van verwachten? Elk land, elk bedrijf en elke sector is weer anders. En daarom nemen wij je in deze blogserie aan de hand om telkens een ander type stage te belichten. Ditkeer: wat te verwachten van een evenementen stage?

 

Typen evenementen stages

Een evenementen stage is eigenlijk in elk land heel goed mogelijk, maar toch zijn er nog heel wat verschillende smaakjes die we je graag uitleggen, zodat je een beter idee krijgt van de mogelijkheden. De eerste optie is natuurlijk om stage te lopen bij een evenementenbureau. Het ene bureau richt zicht wat meer op de particuliere markt, de ander op de zakelijke markt. Particuliere evenementen zijn vaak gericht op bijvoorbeeld bruiloften of uitgebreide verjaardagsfeesten. Bureaus die wat meer richten op de zakelijke markt focussen zich vaak op de MICE evenementen: meetings, incentives, conferences en exhibitions. Een breed scala aan verschillende typen evenementen, groot en klein waarbij een bedrijf de opdrachtgever is.

 

Een tweede optie is om stage te lopen bij een marketingbureau die evenementen organiseert. Deze evenementen dienen dan als ondersteuning van marketing campagnes. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een productlancering of promotie. Tot slot is een derde optie om een evenementen stage te doen bij een co-working space: een verzamelgebouw waarin allerlei toffe bedrijven zijn gevestigd en waar evenementen het middel zijn om een community te creëren. Dit kunnen allerlei evenementen zijn: bijklets borrels, yoga sessies, brainstorm sessies voor ondernemers, noem het maar op.

 

Wat ga je dan precies doen?

We zien veelal dat waar je ook stage loopt, het takenpakket veelal hetzelfde is. Je bent vaak actief in de rol van assistent event manager, waarbij je echt helpt om het event van A tot Z te organiseren. Denk hierbij aan taken zoals:

  • Contact hebt met de klant, om uit te vragen wat de bedoeling is en/of een offerte op te maken
  • Assisteren met het omzetten van de offerte in een plan: hoe ziet de dag(en) van het event eruit?
  • Contact met leveranciers voor bloemen, licht en geluid, catering, etc. om afspraken met hen te maken
  • Helpen met het opstellen van een draaiboek voor de dag van het event
  • Voor publieke evenementen kan het zo zijn dat je ook helpt met marketing en communicatie werkzaamheden
  • Aanwezig op de dag van het event voor de opbouw, tijdens de uitvoer en de afbouw van het event

 

We krijgen vaak de vraag of het belangrijk is om de lokale taal te spreken. Als je naar het buitenland gaat is het sowieso cruciaal dat je Engels van voldoende niveau is zodat je in ieder geval in communicatie met collega’s uit de voeten kunt. Daarnaast hebben we regelmatig stagiairs die naar bijvoorbeeld Spanje of Portugal gaan. Niet alleen voor een events stage maar voor de meeste FM stages is het vaak heel fijn als je de lokale taal spreekt. Zeker als je contact hebt met leveranciers: zij spreken vaak geen Engels en natuurlijk ook geen Nederlands 😉 Hoe beter je de lokale taal dus spreekt, hoe waardevoller je stage is omdat je gewoonweg bij meer bedrijven terecht kunt en een breder scala aan taken kunt oppakken.

 

Heb je nog vragen over hoe een evenementen stage in zijn werk gaat? Stuur ons vooral een bericht. Dat kan hier, of via whatsapp: 085 0602 792.

Over de schrijver
Reactie plaatsen